Praktijkverhaal

Samenwerking veiligheid, onderwijs en opvang

Hoe ga je als onderwijsprofessional om met signalen van kindermishandeling?
Afbeelding
panelleden spreken met elkaar na afloop van het webinar

Een kind dat schrikachtig reageert, te kleine schoenen draagt of tot laat op het schoolplein blijft hangen... het hoeft niets te betekenen, maar het kan ook een eerste signaal zijn van (fysieke of psychische) mishandeling of huiselijk geweld. Professionals op scholen en kinderdagverblijven hebben een belangrijke rol in het signaleren als het bij kinderen thuis niet goed gaat. De meldcode huiselijk geweld en kindermishandeling helpt daarbij. 

In de MVS-gemeenten zijn er diverse initiatieven om domein- en organisatieoverstijgend samenwerking te stimuleren voor een goede start en toekomst van jeugdigen. Als onderdeel van deze samenwerking organiseerde MVS Jeugd tijdens de Week tegen Kindermishandeling 2024 het webinar: ´Ik houd je vast'. Tijdens dit webinar gingen ervaringsdeskundigen en professionals in gesprek over hoe belangrijk het is om als onderwijs- of opvangprofessional goed met signalen van kindermishandeling om te gaan.

Kijk het webinar hier terug:

Externe video URL

 

Meldcode huiselijk geweld en kindermishandeling

“De kleine dingen die jij doet, doen er toe. En soms vraagt een situatie om grote, dappere stappen”, vertelt Karin van het advies- en meldpunt bij Veilig Thuis Rotterdam Rijnmond. “Huiselijk geweld is geweld in een afhankelijkheidssituatie en kan in verschillende vormen plaatsvinden." De meldcode huiselijk geweld en kindermishandeling geeft aan wat de stappen zijn bij het vermoeden van onveiligheid. Hoe je signalen in kaart kan brengen. Hoe je deze bespreekt met collega's, de kinderen en ouders. Hoe je de afweging maakt om een melding te doen dan wel hulp te organiseren.”

‘Luister naar kinderen en ouders’
Het organiseren van hulp is vaak teamwerkErvaringsdeskundigen benoemen tijdens het webinar het belang van een goede samenwerking. Zo zegt Chafika, ervaringsdeskundige Ervaring in Huis: “Zie, hoor en luister zonder oordeel naar ouders en kinderen, dat nodigt uit tot het accepteren van hulp. Investeer in de samenwerkings- en vertrouwensband door bijvoorbeeld meerdere gesprekken aan te gaan. Ik had zelf last van schaamte voor de situatie, het vertrouwen van school hielp mij om de stap te nemen naar hulp.” Yadrinne, ervaringsdeskundige Expex, geeft aan: “Geef kinderen niet gelijk een stempel, kijk naar wat er echt aan de hand is.” Ook de manier van benaderen is van belang. Denk onder andere aan culturele verschillen die een rol kunnen spelen.

Yadrinne heeft het in de instellingen moeilijk gehad. Vanuit het publiek kreeg hij de vraag: ben je uiteindelijk toch blij dat het geweld thuis gemeld is, heeft het je geholpen dat het naar buiten is gekomen? Waarop hij antwoordde: “Ja en nee. Ik denk dat het beter was geweest als er naar het waarom was gekeken, en dat mijn moeder de nodige hulp had gekregen.” 

Rol van onderwijs en opvang
Je hebt als onderwijsprofessional een unieke positie omdat je dagelijks contact hebt met de kinderen. Dit stelt je in staat om patronen te herkennen die anderen misschien niet zien. Door alert te zijn en de meldcode te gebruiken draag je bij aan de veiligheid en welzijn van kinderen.

We verzamelden daarom een aantal artikelen, tips en links naar meer informatie specifiek voor opvang en onderwijs:

Lees verder

Contactpersoon
Lobke Keune
netwerkregisseur opgroeien in veiligheid