Praktijkverhaal

Opgroeien door spelen en leren: Frouktje helpt kinderen met speltherapie

Het zien en het herkennen van trauma’s geeft vaak al opluchting voor een kind.
Afbeelding
Frouktje helpt kinderen met speltherapie

Met spel of andere vormen van non-verbale communicatie helpt een vaktherapeut kinderen op een laagdrempelige manier te begrijpen en hen te ondersteunen. In de gemeenten Maassluis, Vlaardingen en Schiedam is vaktherapie beschikbaar op het speciaal basisonderwijs, praktijkonderwijs, boven schoolse voorziening Inzicht en zogenaamde nieuwkomerscholen.

 Frouktje Dorland-Geerd van praktijk Toebie is als speltherapeut betrokken bij De Diamant in Maassluis. De Diamant is een school voor kinderen in de leeftijd van het basisonderwijs, die de Nederlandse taal niet of nog niet voldoende beheersen. Na ongeveer een tot anderhalf jaar stromen deze kinderen door naar een basisschool. 

Hulp in een vertrouwde omgeving dicht bij het kind

Frouktje: ‘Ik ben aangesloten in het zorgteam van de school. De school kan speltherapie inzetten na overleg in het zorgteam waarbij de intern begeleider (IB’er), orthopedagoog, jeugdprofessional op school (Mevis) en de jeugdverpleegkundige (CJG) aanwezig is. Dit kan zijn na signalen van leerkrachten dat het kind hulp nodig heeft. Het kan gaan om een stagnatie in de ontwikkeling op sociaal of emotioneel niveau. Kinderen kunnen soms heftig gedrag vertonen, snel boos worden of juist heel afwezig zijn. Kinderen uit oorlogsgebieden hebben vaak te maken met angsten, problemen met slapen, maar het kan ook zijn dat door een trauma er nog geen ruimte in het hoofd van het kind is om te leren. Het fijne is dat ik aangesloten ben bij de school en dat je daarmee hulp op een laagdrempelige manier kan bieden. Kinderen zien mij als een juf van de school. Ik ben een bekend gezicht, wat al vertrouwen geeft. Dat geldt ook voor de ouders. Je hebt te maken met culturele verschillen. Bijvoorbeeld gezinnen uit Syrië hebben weinig ervaring met psychologen en voor hen kan hulp voor hun kind buiten de school als een drempel gezien worden.’

Door spelen vallen belemmeringen weg

‘Binnen de school heb ik een vertrouwde ruimte, waar ik dozen met speelgoed beschikbaar heb. Tijdens de speelsessies mag het kind over zijn problemen praten, maar dit hoeft niet omdat het spel voor hen spreekt. In fantasiespel kunnen ze hun gevoelens uiten, zoals woede, angst of verdriet. Door met moeilijke emoties te spelen en deze te beleven kan het kind ervaringen verwerken. Als speltherapeut help ik door mee/ tegen te spelen en er woorden aan te geven of om in het spel te experimenteren met nieuwe strategieën en nieuwe vormen van gedrag. Er zijn verschillende spullen waar we mee kunnen spelen, zoals Playmobil, zand, klei, verf, dieren, tekenmaterialen en muziekinstrumenten. Een traject start met een oudergesprek. Ook tussendoor en na afloop is er een oudergesprek en krijgen ouders tips. Een sessie samen met kind én ouder behoort ook tot de mogelijkheden.’

Zien en herkennen van trauma’s geeft opluchting

‘Het zien en herkennen van trauma’s voelt soms al zo’n opluchting voor het kind. Met het spelen kunnen onveilige gevoelens naar boven komen, door in het spel ruimte te bieden om met deze gevoelens om te gaan, komt er daarna vaak bij het kind meer rust. Bijvoorbeeld bij een spel met speelgoedauto’s, kan je in het spel de ruimte bieden voor de auto van het kind om te vluchten. Laatst nog zei een docent tegen me over een kind waar ik mee aan de slag was. Ik weet niet wat je doet, maar het kind is nu al zo meer ontspannen in de klas. Daar doe je het natuurlijk voor.’

Over speltherapie op scholen

In de gemeenten Maassluis, Vlaardingen en Schiedam is vaktherapie beschikbaar op negen scholen, bij het speciaal basisonderwijs, praktijkonderwijs, boven schoolse voorziening Inzicht en nieuwkomerscholen. Mevis heeft meerdere vaktherapie praktijken gecontracteerd en gekoppeld aan scholen. Een vaktherapeut werkt op school, samen met het ondersteuningsteam van de school. Binnen het netwerk opgroeien en leren werken diverse partners in de gemeenten samen om onderwijs (inclusief voorschoolse opvang).

Over vaktherapie

In de gemeenten Maassluis, Vlaardingen en Schiedam is vaktherapie beschikbaar op het speciaal basisonderwijs, praktijkonderwijs, boven schoolse voorziening Inzicht en zogenaamde nieuwkomerscholen. Vaktherapie wordt preventief ingezet op scholen met specifieke aandachtsgebieden zoals mindertalige scholen. Naast speltherapeut, gaat het ook om beeldend therapeut, Psychomotorisch kind therapeut en muziektherapeut.

Nieuwkomersonderwijs

  • De Diamant in Maassluis – Praktijk Toebie
  • De Globe in Vlaardingen – Praktijk de Waterlelie
  • De vriendschap in Vlaardingen – Vaktherapie Haaglanden
  • De wereldschool in Schiedam – Vaktherapie Haaglanden

Speciaal Basisonderwijs

  • De parasol in Maassluis – Pmkt Marmarinos
  • De Kameleon in Vlaardingen – Praktijk Bimbi
  • De Poldervaart in Schiedam – Pmkt Marmarinos

Voortgezet onderwijs

  • Boven schoolse voorziening Inzicht – Vaktherapie Haaglanden
  • Pronova praktijkonderwijs – Vaktherapie Haaglanden